ENDÜSTRİYEL OTOMASYON TEKNOLOJİLERİ ALANI
Son yıllarda hızlı bir gelişim sürecine giren endüstride otomasyon sistemlerinin önemi gün geçtikçe daha iyi anlaşılmaya başlanmış ve bu alanda nitelikli iş gücü ihtiyacı artmıştır. Gelişmiş ülkelerde bu sektöre yönelik eğitim faaliyetleri artmaktadır. Ülkemizde de ihracatta endüstriyel sistemlerin payı hızlı bir şekilde artmaya devam etmektedir.
Dünyada bu tip eğitim faaliyetleri ön plana çıkarken ülkemizde de bu sektöre yönelik eğitim faaliyetlerine önem verilmektedir. Yukarıda sayılan tespitler ve analizler sonucunda sektörün otomasyon teknolojileri alanında yetişmiş nitelikli iş gücü ihtiyacını gidermek için Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri alanının rolü büyüktür. Mesleki ve teknik eğitiminin ana hedeflerinden olan, sanayiye nitelikli iş gücünü yetiştirmek için yazılım ve donanım eğitimi oldukça önem arz etmektedir. Özellikle yeni nesil teknolojik özellikleri ve çoklu platformları destekleyen programlama dilleri, görüntü işleme, yapay zekâ algoritmaları, mikrodenetleyiciler, PLC, güç ve kumanda elemanlarının kullanımları ve robot kol uygulamalarını öğrenmek istihdam sahalarınızı oldukça geniş tutacaktır.
Bu nedenle yeni meslekler için öğretimde mevcut programların gençlerin iş yaşamlarına hazır bulunuşluk düzeylerini arttırmaları ve dünyadaki dönüşümü anlamlandırmaları için büyük veri ile karar alma, yapay zekânın temel kavramları ve uygulamaları gibi yetkinlikleri için öğretim yeni programında disiplinler arası bakış açısı ile yer alması da önemli görünmektedir.
AMACIMIZ
Toplumun devamlılığını sağlayacak uzman bireyler ve üretimin her kademesinde ihtiyaç duyulan nitelikli ara eleman gücü yetiştirmektir.
VİZYONUMUZ
Millî, manevi, ani tüm değerlere sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesidir.
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı'nda
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri dalı yer almaktadır.
Bu doğrultuda Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri dalında;
Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda "meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları" konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak temel elektrik devre elemanlarının elektriksel büyüklüklerin, seri ve paralel devrelerin ölçümünü ve hesaplamalarını, pasif ve yarı iletken devre elemanlarının seçimini yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak temel elektrik-elektronik devre elemanlarının ve elektriksel büyüklüklerin ölçümünü, temel mekanik iş ve işlemlerini yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak bilgisayarda katı modellemeleri yapılan parçaları montaj ortamında birleştirilerek simülasyon yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak sensör ve transdüser kavramlarını, ölçülebilen fiziksel nicelikleri açıklama ve bu nicelikleri algılayan sensörleri seçme,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak sayısal işlemler, temel kumanda ve güç devreleri, PLC bağlantıları, elektropnömatik devreleri ve mikrodenetleyici uygulamaları yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak mekatronik sistemlerde montaj, demontaj, bakım ve onarım yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak CNC frezede, CNC tornada üretim ve robot kol programlama, uygulamaları yapma,
İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak görsel programlama dilini kullanarak, temel programlama, port kontrolü, SQLite veri tabanı uygulamaları ve mobil programlama uygulamaları yapma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ ANADOLU MESLEK VE ANADOLU TEKNİK PROGRAMI
ENDÜSTRİYEL OTOMASYON TEKNOLOJİLERİ ALANI (ENDÜSTRİYEL OTOMASYON TEKNOLOJİLERİ DALI) HAFTALIK DERS ÇİZELGESİ
ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ UYGULAMA ESASLARI
- Program dört yıl olarak tasarlanmıştır. Haftalık ders çizelgesinde ortak dersler, meslek dersleri, seçmeli dersler, seçmeli meslek dersleri ile akademik destek dersleri yer almaktadır.
- 9. sınıfta, alana ait temel mesleki becerileri kapsayan derslere, 10 ve 11. sınıflarda ise dala ait mesleki becerileri kapsayan derslere yer verilmektedir. 12. sınıfta Anadolu teknik programında akademik destek dersleri, Anadolu meslek programında ise işletmelerde mesleki eğitim ve seçmeli meslek dersleri uygulanır.
- Dal eğitimine; bölgesel ve sektörel ihtiyaçlar, okulun donanımı, öğretmen durumu ve fiziki kapasitesi ile öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları dikkate alınarak devam edilmektedir.
- Merkezi sınav puanıyla yerleşen öğrenciler 12. sınıfta akademik destek derslerini tamamlayarak Anadolu teknik programından veya isteğe bağlı olarak seçmeli meslek dersleri ile işletmelerde meslek eğitimini tamamlamaları hâlinde Anadolu meslek programından mezun olurlar.
- Anadolu meslek programına ortaöğretim kayıt alanına göre yerleşen öğrenciler, ilgili mevzuat doğrultusunda gerekli şartları taşıması hâlinde Anadolu teknik programına geçiş için başvurabilir.
- 11. sınıfta yer alan dalın dersleri, ilgili mevzuat çerçevesinde uygulamaya elverişli eğitim birimi olan işletmelerde yoksa okulda yapılacaktır.
- Anadolu meslek programına devam eden öğrenciler 12. sınıfta seçmeli meslek dersleri ile birlikte işletmelerde meslek eğitimine devam edecektir.
- Anadolu teknik programına devam eden öğrenciler; 12. sınıfta akademik destek dersleri kapsamında yer alan ders tablolarından birini seçecektir. Tablolarda yer alan dersler için Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi'nde yayımlanan kararlar ile ortaöğretim kurumlarında uygulamada olan öğretim programları esas alınır.
- Meslek dersleri; haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saatlerinin bütünlüğü bozulmadan veya imkânlar ölçüsünde birbirini izleyecek şekilde planlanır.
- Meslek dersleri içinde (*) ile belirtilen dersler, alan ve dalın başarılması zorunlu dersleridir. Bu dersler, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği uyarınca yılsonu başarı puanı ile başarılı sayılamayacak derslerdir.
- 9. sınıftaki seçmeli dersler Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi'nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan seçilecektir.
- 11. sınıfta seçmeli dersler ve seçmeli meslek dersleri toplamı 9 ders saati olarak planlanmıştır. Bu dersler Talim ve Terbiye Kurulunun Tebliğler Dergisi'nde yayımlanan kararları doğrultusunda seçmeli dersler tablosundan, seçmeli meslek dersleri tablosundan, alan/dal meslek derslerinden veya diğer alan/dal meslek derslerinden seçilecektir.
- Anadolu meslek programı öğrencileri 12. sınıfta çerçeve öğretim programlarında yer alan seçmeli meslek dersleri tablosundan 7 ders saati ders seçeceklerdir.
- Seçmeli meslek dersleri ile alan ve dalda birden fazla sertifika alınabilir.
- Meslek derslerinin haftalık ders çizelgesinde belirtilen ders saati süreleri değiştirilmeden ders bilgi formlarında yer alan derse ait öğrenme birimi süreleri zümre öğretmenler kurulu tarafından belirlenir.
- Meslek dersleri ile ilgili eğitim öğretim planlaması yapılırken çerçeve öğretim programı esas olmak üzere ders bilgi formlarından da yararlanılacaktır.
- Çerçeve öğretim programında yer alan meslek derslerine ait kazanımların verilebilmesi için ders bilgi formlarındaki konular (içerik), kazanım açıklamaları ve uygulama faaliyeti/temrinlerden yararlanılacaktır.
- Ders bilgi formlarındaki uygulama faaliyeti/temrinler; ders kazanımına uygun olarak okulun fiziki kapasitesi ve donatımı, öğrenci sayısı göz önünde bulundurularak en fazla uygulama faaliyeti/temrini yaptıracak şekilde meslek alan zümre öğretmenler kurulu tarafından seçilir. Ayrıca farklı uygulama faaliyeti/temrinleri de yapılabilir.
- İşletmelerde mesleki eğitim dersinin içeriği, her dal için dalın gerektirdiği bilgi ve becerilerin tamamını kapsayan, ağırlıklı olarak iş, proje, deney ve hizmetin yapılması ve uygulamasını gerektiren öğrenme kazanımları dikkate alınarak zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.
- Staj; öğrencilerin mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranış geliştirmelerini, okulda olmayan tesis, araç gereci tanıyarak gerçek üretim, hizmet ortamına ve iş hayatına uyumlarını sağlamak amacıyla yaptırılır. Staj programının içeriği; ilgili sınıf/sınıflara ait kazanımlar esas alınarak temrin, iş, proje, deney veya hizmetin uygulanmasını sağlayacak şekilde zümre öğretmenler kurulu tarafından hazırlanır.
- Ders ve öğrenme birimi kazanımları gerçekleştirilirken iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerinin alınması gereklidir. Referans dokümanlarda belirtilen iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı doğrultusunda alınması gereken tedbirlere ders bilgi formlarında alan ve dalların özelliği göz önünde bulundurularak yer verilmektedir. Buna göre iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri alışkanlık hâline getiren bireyler yetiştirilmesi amacıyla çerçeve öğretim programı ve ders bilgi formlarındaki iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili konular zümre öğretmenler kurulunda görüşülür
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
- Bu alandaki mesleklerde çalışacak kişilerin;
- El ve gözlerini eş güdümlü kullanabilen,
- Şekil ve uzay ilişkilerini görebilen,
- Dikkatli ve sorumluluk sahibi olmalıdır,
- Makine ve malzeme ile çalışmaktan hoşlanan,
- Titiz ve özenli olarak çalışabilen,
- Ekip halinde çalışmaya yatkın.
- Soğukkanlı ve sabırlı çalışan,
- Matematik ve fen bilimlerinde başarılı,
- Şekilleri doğru algılayabilen
- Sayılar ve şekiller arasındaki ilişkileri çabuk algılayabilen
- Teknoloji alanındaki yenilikleri takip eden kişiler olması gerekmektedir.
Meslekte çalışacak kişilerin tüm duyu organları işlevlerini tam olarak yerine getirmelidir. El becerisine dayalı bir meslek alanı olduğundan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilmelidir. Ayrıca titizlik ve özen isteyen bir çalışma gerektirdiğinden kişinin sabırlı, dikkatli ve tedbirli olması gerekir.
Alan tercihinde bulunmak isteyen öğrenciler; Elektrik – Elektroniğe, bilgisayara, yazılıma, üç boyutlu modellemeye ve robot teknolojisine ilgi duyması beklenir.
ALANDAN MEZUN OLAN ÖĞRENCİLER NERELERDE ÇALIŞIYOR?
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri alanından eğitim alan meslek elemanları, kamu ve özel işletmelerde, makine, otomotiv, tekstil, gemi otomasyonu, savunma sanayi, plastik, tıp elektroniği, uçak, enerji, iletişim, petrokimya, sektörlerinde çalışabilir. Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri ülkemizde gelişmekte olan bir sektördür. Bu nedenle endüstrinin geliştiği bölgelerde özellikle meslekî eğitim almış elamanların iş bulma imkânları daha fazladır. Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri alanından mezun olan veya sertifika alan öğrenciler, seçtikleri dalda/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
- Makine,
- Otomotiv,
- Tekstil,
- Gemi otomasyonu,
- Savunma sanayi,
- Plastik,
- Tıp elektroniği,
- Uçak,
- Enerji,
- İletişim,
- Petrokimya sektörlerinde çalışabilir.
MEZUN ÖĞRENCİLER ÜNİVERSİTELERİN HANGİ BÖLÜMÜNE GİDEBİLİR? KARİYERLERİNE NASIL DEVAM EDECEKLER?
Bu alan mezunları; YÖK'ün uygulaması devam ettiği sürece aşağıda belirtilen ön lisans programlarına gidebilirler:
- Elektronik Haberleşme,
- Gemi Makineleri,
- Endüstriyel Elektronik,
- Gemi Makineleri İşletme,
- Elektrik Elektronik Teknikerliği,
- Makine,
- Endüstriyel Otomasyon,
- Otomotiv,
- Mekatronik,
- Raylı Sistemler Teknolojisi,
Ayrıca, meslekî ve teknik lise mezunlarından kendisini yetiştirenler üniversite giriş sınavlarında başarılı olursa dilediği lisans programında eğitim alabilir.
Meslek yüksekokulunu bitirenler, Dikey Geçiş Sınavı ile lisans programlarına geçebilirler.
Eğitimini tamamlayarak iş hayatında gerekli yeterlikleri kazanan meslek elemanları endüstriyel otomasyon alanındaki işletmelerde kariyer yapabilirler.
MEZUN OLANLARA HANGİ BELGELER VERİLİR
Diploma ile birlikte iş yeri açma belgesi, Europass diploma eki belgesi verilmektedir. Ayrıca tüm mezun olan öğrencilere teknisyen unvanı verilmektedir.